tisdag 9 februari 2010

Vad arg jag blir!

Jag läste precis en veckas gammal artikel på expressen.se från antifeministen Eva Sternberg, som fördömer att Birgitta Ohlsson blir minsiter när hon ska föda barn lagom till valet. Sternberg nämner inget om att Ohlssons man ska vara pappaledig och att de ska dela på föräldraledigheten. Sternberg är av åsikten att kvinnans plats är i hemmet. Läs och upprörs själva! Vad glad jag är att jag är uppväxt i ett relativt jämtställt hem. Det blev folk av mig med trots att min mamma arbetade heltid större delen av min uppväxt. Jag blir så trött på den feministiska backlashen. Vad är det antifeministerna är så rädda för? Att kön inte är en så stor sak och att könsrollerna kanske är socialt konstruerade i mångt och mycket och att vi alla först och främst är människor?

6 kommentarer:

farbrormalin sa...

Det är lite intressant det här med uppväxt och jämställdhet. När jag växte upp så jobbade pappa mycket och var ofta bortrest, medan mamma oftast var hemma eller jobbade halvtid. Då kan man ju tro att eftersom jag är tjej så borde jag ha tänkt att jag ska bli som mamma när jag blir stor. Men i stället var det alltid pappa som var min förebild när det gällde jobb och utbildning. Pappa är civilingenjör och har klarat sig bra, tänkte jag, så när jag gick ut gymnasiet så sökte jag också en civilingenjörsutbildning (fast sen bytte jag iofs utbildning, men det är en senare historia). Det var inte så att jag tyckte bättre om pappa än mamma eller tvärtom, och de hade inte heller några önskemål om vad jag skulle bli. Men av någon anledning tänkte jag alltid att jag skulle bli mest som pappa. Jag vet inte varför, men konstigt nog kom jag aldrig ens på tanken att jag kunde göra som mamma, skaffa en arbetande man och själv mest vara hemma med barnen. Smått intressant, tycker jag. (Idag har jag inte särskild förebild, utan försöker hitta min egen grej. :))

Unknown sa...

Hejsan!

Läser just, sent omsider "Under det rosa täcket". Den kom ju ut på 90-talet. Bra medicin mot feministisk backlash!

Anna sa...

Malin: Menade absolut inte att klanka ner på kvinnor som är hemma. Klankade bara ner på sådana som säger att kvinnor måste vara det Jag tror det är vanligt att flickor har sina pappor som förebilder! Men visst är det intressant! :)

Nina: Jag tyckte den var bra när jag var 17 men tror den håller än och frågorna är ju som sagt fortfarande aktuella.

farbrormalin sa...

Jag trodde inte heller att du klankade ner, jag spann bara vidare lite. :)

Unknown sa...

Den håller även när man är 55... :)

Anna sa...

Mamma: ja, tyvärr är det ju aktuellt än idag om inte än värre. Bara att titta in i en leksaksaffär elelr barnavdelningen på Hm och könsrollerna är befästa redan från födseln. :/