fredag 4 augusti 2017

Vegetarianen av Han Kang

I början av denna vecka läste jag ut boken Vegetarianen. Det är en annorlunda roman då huvudpersonen berättas utifrån tre perspektiv, en tråkig förtryckande make, en svåger med konstnärsambitioner och en kärleksfull pliktmedveten syster. Huvudpersonen själv inflikar bara med några korta meningar, vilka dock är de mest poetiska i boken. Boken handlar om en sydkoreansk kvinna som en dag bestämmer sig för att sluta äta kött. Beslutet får dock andra konsekvenser som blodlust och kvinnan avskyr all lukt av kött, såsom sin egen makes lukt som påminner henne om ett dött köttstycke. Att kvinnan slutar att äta kött faller inte hennes hemska make och familj i god dager. Maken blir fruktansvärd mot sin fru eftersom hon inte längre lagar den mat han vill äta och inte heller längre vill ligga med honom. De har ett kärlekslöst äktenskap redan tidigare, vilket man också förstår när man kommer till svågerns och systerns perspektiv på huvudpersonen.

Boken är metaforiskt skriven och jag tror att den skildrar mäns våld mot kvinnor, anorexi och schizofreni. Den är fruktansvärd i vissa delar då det förekommer övergrepp. Språket är anpassat efter den som är berättare och den är mycket vackert skriven. Jag mådde dåligt av vissa delar men tyckte ändå mycket om boken. Jag rekommenderar Vegetarianen till alla som vill läsa något välskrivet i en annorlunda form av roman. Det var också första gången jag läste något av en författare från Sydkorea. Boken gavs ut i Syskorea för 10 år sedan men om romanen stämmer verkar samhället där vara ganska konservativt och patriarkalt, något som var nytt för mig. 

Inga kommentarer: