onsdag 17 augusti 2011

Medveten närvaro

"Att vara medvetet närvarande i sitt liv är således att kunna ta tillvara det som händer. Det är att kunna styra sig själv i den riktning man önskar, i stället för att styras av slumpen, omständigheterna eller andra människor. Det är att kunna vara flexibel och göra det som behövs i livets olika skeden. Det är att kunna delta i det som sker och vara fullt närvarande i nuet. Det är att vara medveten om sina möjligheter att påverka sitt liv, men också att veta vad som inte går att påverka. Det är att veta vart du är på väg.
Det är att veta vem som bestämmer i ditt liv".

Citatet ovan är från en bok jag sträckläste igår, Vem är det som bestämmer i ditt liv? - Om medveten närvaro av psykiatrikern Åsa Nilsonne. Boken fick mig att bättre förstå varför jag beter mig som jag gör och hur jag kan öva mig på att bli mer medvetet närvarande i mitt liv.

Inga kommentarer: