lördag 20 augusti 2011

Tiden som passerar

Ibland tänker jag på att tid upplevs så olika beroende vilka händelser som sker. I dagarna är det tre år sedan jag åkte som utbytesstudent till Nancy i Frankrike under en av mina sista terminer vid universitet. Det känns betydligt längre tillbaka än så. Det är som en annan värld. Bara 2009 känns väldigt långt borta. Kanske beror det på att jag inte längre är student utan jobbar och att det livet är annorlunda. Det handlar också om min inre utveckling, att jag tagit ett beslut att förändra negativa tankemönster som jag bär på och som jag kan och vill förändra. Jag förändrar min inställning för att kunna leva ett rikare liv. Med rikedom menar jag inte mer pengar utan ett liv med mer kärlek och med mindre oro. Det förklarar inte att tiden känns annorlunda från år till år, från dag till dag och minut från minut men det förklarar kanske något att 2008 känns längre tillbaka än vad år 2005 gjorde år 2008.

Jag tycker om att bli äldre, det är så mycket lättare att vara Anna 27 år än Anna 20 år. Livet har inte blivit mindre komplicerat, snarare tvärtom. Dock har jag blivit tryggare i mig själv och mer säker på vad jag har för mål med mitt liv. Det gör inte framtiden mer oviss men det gör att jag oroar mig mindre för det som jag inte alls kan styra över.

Inga kommentarer: