torsdag 19 augusti 2010

Det lider mot höst


Slutet på sommaren. Fortfarande varmt ute. Linköping till helgen. Jag har inte varit där sedan i maj, men ändå känns det inte länge sedan sist. Så bekant att åka till min uppväxts stad där jag fortfarande känner mig hemma. Tror dock det kommer kännas underligt att komma till mitt gamla hus på lördag för att tömma ett förråd. Det kändes verkligen som jag lämnade Linköping på riktigt i april, då jag tömde min lägenhet och lämnade nyckeln till andrahandshyresgästen. Jag var klar med den. Mitt liv skulle mot ett nytt mål.

Jag saknar dock min underbara fina centrala etta på 43 härliga kvadrat. Orenoverad, javisst men härliga trägolv för att inte tala om klädkammaren. Nu bor jag i en garderobsfri lägenhet, på cirka sådär 13 kvadrat mindre och har cirka 1500 kr mer i hyra. Sen tillkommer det att jag bara bor här i andrahand. Men badrummet är fräschare och gasspis är rätt schysst det med. Men jag har ändå upplevt så mycket i min gamla etta där jag bodde i över 5 år. Men det ska bli skönt ändå att ta farväl till Hunnebergsgatan. Stockholm har blivit mitt nya hem. Jag har vant mig vid att bo i Midsommarkransen. Inte fy skam det heller, med Mälaren och badmöjlighet en kvarts promenad från mig och 2 km in till Hornstull på Söder. Bilden visar en interiör från min lya i Linköping.

Inga kommentarer: