söndag 28 oktober 2018

1911

Det gjordes en film år 1911 som visades på en biograf i Stockholm. Den blev censurerad och visade hur män och kvinnor badade tillsammans i Mölle i Skåne. Det var en riktig skandal på den tiden. Det är saker jag läste om idag när jag gjorde lite research för en berättelse jag har haft funderingar kring att skriva i 1,5 år och som delvis ska utspela sig i närheten av Mölle i Kullabygden år 1911. Här kan den som önskar se den filmen http://www.filmarkivet.se/movies/badlif-vid-molle/.

Jag undrar om min mormors mor som då var 20 år gammal besökte Mölle sommaren då filmen spelades in?  Min mormors mor Rosa är inspiration till en av huvudpersonerna i det som jag någon gång hoppas kan bli en roman. Orden finns inom mig och jag har idag skrivit om det embryo jag har till synopsis om en berättelse om två unga kvinnor, en 20-årig Rosa år 1911 i Skåne och en 20-årig Anna år 2004. I min berättelse kommer Rosa förmodligen att göra ett besök i Mölle och hon kommer också att lyssna på rösträttskvinnor. Det känns så intressant att väva in demokratikampen i berättelsen då det faktiskt just år 1911 bestämdes att män oavsett inkomst skulle få lika rösträtt. Det dröjde ytterligare 10 år innan det var lika rösträtt för alla, man som kvinna, fattig som rik. Det är saker som jag läst om denna helg och det är underligt att tänka på att den tiden är så långt bort men ändå så nära.

Jag vet få saker om Rosa och hon blev bara 55 år så hon var aldrig en del av min mammas uppväxt heller. Jag vet dock att hon älskade att bada och här är hon porträtterad någon gång på 30-talet med sin man Jules och sina döttrar Gullan (den stora flickan är min mormor) och Kerstin. Bilden är tagen cirka 20 år efter filmen i Mölle men badandet var då fortfarande populärt i Skåne fastän inte längre skandalöst.






Inga kommentarer: