onsdag 18 juli 2018

La tour du Mont Blanc del 4, avslutning i Chamonix med åttondelsfinal i fotboll

Efter frukosten gav vi oss iväg och det var varmt och det hade slutat regna. Kunde det gå att ha mer tur med vädret? Vi sprang ett par kilometer på en skogsväg och till slut kom vi till vatten och en bro och nu skulle vi komma uppför ett berg igen och vi delade in oss i två grupper och jag valde den snabbare. Vi skulle ta oss lite högre än den vanliga leden för att slippa en del stigningar. Det var nu ren vandring och en del klippklättring. Det var en fin utsikt när vi väl kom upp på höjden. Vi fick gå över några snöfält och det var återigen varmt.





 Till slut såg vi då höjden och ovanför när molnen skingrades mötte vi vyn av Mont Blanc och vi lämnade Schweiz och kom in i Frankrike. Det är sällsynt att få syn på toppen av Mont Blanc som oftast är täckt av moln, men det blev ett fotostopp innan det blev nedförslöpning som gick undan jämfört med dagens tidigare vandring. 




Till slut kom vi till ett liftsystem där vi sen sprang nedför en mer skogbetonad brant stig med rötter och det var svårt och mina lår brände, men jag lyckades att inte ramla. Vi stannade vid en rastplats för en snabb lunch, fotbollsfansen var ivriga att komma iväg och jag tyckte det var en utmaning att det gick lite fortare. Vi skulle efter lunch uppför ett till berg och det var varmt, och uppförsbacken hade beskrivits av en ledare som Mordors trappor när han hade sprungit ett av ultramaraton i trakterna något år tidigare och det låg lite sanning i det påståendet. Lunchen kändes i halsen på väg upp bokstavligen talat och benen fick arbeta. När jag trodde vi var uppe väntade ytterligare höjdmeter upp. Sen kom dock böljande löpning, lite upp och ned innan vi kom till ett liftsystem igen och nu var det bara nedför som gällde. Det var cirka 6- 7 kilometer kvar, men nästan enbart nedförslöpning till Chamonix och det kändes skönt efter den långa vandringen uppför efter lunchpausen.

30 meter innan avspark i matchen var vi framme i Chamonix. Glada och lyckliga skålade vi i mousserande som följebilen kommit med. Det blev en väldigt snabb dusch på hotellrummet för mig och 16.00 prick satt jag vid en bar och tittade fotboll, som inte är mitt största intresse precis men det var så roligt att målet hade nåtts. Det gick bra för Sverige också och efter matchen blev det lite vila innan en middag väntade på en trevlig restaurang där det dock tog väldigt lång tid att få mat för en hungrig bergslöpare. Regnet kom på kvällen och inte en enda droppe hade kommit på dagarna under veckan som varit. Jag somnade sedan gott, trött av intryck och lite vemodig känsla för nästa dag var den sista och det skulle då bli hemfärd. 





Sista dagen innehöll strosande i Chamonix om bjöd på 30-gradig värme och strålande sol. Vi kom sen iväg till flyget, på kvällen som planerat och lyckades flyga från Geneve denna gång men blev lite försenade på grund av åskväder i Europa. Bytesplanet väntade turligt nog i Köpenhamn och vid 01, endast 50 minuter försenad var jag framme på Arlanda. Det blev sen en av de snabbaste taxiresorna jag gjort hem genom ett trafiktomt Stockholm och jag somnade i min egen säng, trött och med många glada minnen från en fantastisk resa. 



Inga kommentarer: