onsdag 18 juli 2018

La tour du Mont Blanc del 3 från Italien till Schweiz

På morgonen efter frukost började återigen en dag med alpluft och vandring varvad med löpning. Vi började turen med en rejäl stigning uppför. Det var ett dramatiskt landskap med flera glaciärtoppar som mötte oss. Till slut var vi då uppe vid toppen och ledens högsta punkt, även om vi gått lite utanför den några dagar tidigare och varit 100 mindre högre upp. Efter lite fotostopp och energipåfyllning så började vi springa nedför och så roligt det var! Det var som att vara barn på nytt. Till slut började jag se kor och höra alpklockornas ljud från kossorna. Vi stannade lite vid en station innan vi begav oss ned ännu mer mot dalen och det blev en stunds lite tråkig asfaltslöpning, innan ett skogsparti och sen var vi framme vid lunchpausen. Skugga och en baguette var precis vad jag behövde. 

Det var en varm dag och efter lunch började vi springa på skogsstigar som böljade och det blev mycket löpning och vi sprang igenom några byar med gulliga hus innan vi sen sista biten fick vandra uppåt. Målet blev sjön och samhället Lac de Champex och där hoppade vi direkt i vattnet. Så underbart att bada efter löpturen och det var inte alls kallt. Det blev en stunds häng vid vattnet och ett till bad för mig där med chips och öl, godis och annan snacks. Fantastisk service att resa med Team Nordic Trail. På kvällen bodde vi på ett fint hotell med panoramavy mot 2 dalar. Det kan vara något av det finaste ställe jag bott på med en sådan fantastisk utsikt som inte gick att göra rättvisa på bild. Benen kändes inte så trötta som de kunde ha varit efter tre mil och många vackra intryck. På kvällen blev det återigen en fin middag och sen somnade jag gott på 1470 meters höjd över havet. Dagen därpå var vilodag och sovmorgon med endast 15 kilometers löpning








Det var skönt med en lugn morgon och jag kände mig rätt trött av alla intryck, av att vara social hela tiden och av den fysiska ansträngningen. Livet hemma var långt borta och det var en skön känsla att vara slut i kroppen. Efter några knappa kilometers löning på skogsvägar kom stigningen uppför, det blev svettigt då solen gassade och det var blött på några ställen från bäckar och det gick uppför. Rinnande av svett slut kom vi upptill ett gulligt ställe vid en tjurhage, Bovine där vi åt lunch. Tjurarna var snällare än kor jag mött på dagsvandringar i Skåne så det gick bra och de höll sig borta från uteserververingen. Efter lunch var det några som tog sig upp ytterligare några meter till den riktiga toppen, men jag kände mig trött och sprang istället ned direkt och det var rolig teknisk nedförslöpning som gick långsamt för mig men så fort det blev enklare kände jag att mina ben ändå tränat för att springa långt detta år och då gick det undan. 





Till slut kom vi fram till vårt vandrarhem för natten, där vi som vanligt fick after run och kunde stoppa fötterna i ett fotbad vid en brunn. Efter ett tag kom de som tagit sig upp för toppen också ned och det blev ett trevligt häng. Vi åt senare på kvällen en enkel middag där vi som hungriga löpare fick påfyllning av förrättsoppan och brödet. Det smakar alltid så gott med mat när man varit ute hela dagen. På natten hade jag tur att få dela rum med endast två andra tjejer då sovsalen inte räckte till oss alla. Men precis innan läggdags började det mullra från bergen och på natten hade jag svårt att somna då jag såg blixtar och hörde åskan gå runt i benen. Hur skulle den sista dagen med 3 mil och många höjdmetrar och tidig uppstigning för att ha chans att hinna till åttondelsfinalen i fotboll gå med ett sådant väder? Tankarna snurrade och jag hade lite svårt att somna trots att jag var så trött.


Till slut måste jag ha somnat ändå för jag vaknade av att mina rumskamrater höll på att dona med sin packning. Det regnade och det blev frukost. Sen gav vi oss av mot vår sista dag på la tour du Mont Blanc. 

Inga kommentarer: