söndag 8 juli 2018

La tour du Mont Blanc del 1

Något av det mest fantastiska jag gjort på senare tid är en löparresa i bergen, närmare sagt runt Mont Blanc. Jag är fortfarande helt tagen av naturen och upplevelserna i tre länder och nu hemma i Stockholm känns allt långt borta. Turen jag var med på anordnades av Team Nordic Trail och nu ska jag börja springa med dem i skogen hemma i Stockholm när terminen drar igång efter semestertiderna. Nästa äventyr blir redan fjällmaraton i Årefjällen i början av augusti. Men åter till Alperna. 
Resan började en tidig onsdagsmorgon då jag delade taxi med en tjej, Stina som visade sig vara från Linköping men bodde över hos en kompis i StockholmPå grund av ett fellandat privatplan på flygplatsen i Genèvedär vi skulle ha landat fick vi istället landa i Zurich cirka 35 mil bort. Därifrån var det en lång bussfärd med stopp för poliskontroll innan vi drygt 6 h försenade kom tillbaka till rätt flygplats och kunde hoppa in i vår transfer där ressällskapet följde Sverigematchen i VM-fotbollen och vi hann precis fram med vetskap om Sveriges vinst. Vi skulle egentligen startat i Chamonix, men vi började istället en kvällstur i Les Houches cirka 10 km från Chamonix. Därifrån bar det uppåt mot berget och löparäventyret började klockan 18.30 och drygt 3 h och nästan 18 km och 800 höjdmeter senare då vi sprungit upp – och ner på stigar, asfalt och grusvägar var vi framme i les Contamines klockan 22.00 precis när mörkret lagt sig över Alperna. 





Vi blev välkomnade med after run följt av sen middag som våra eminenta ledare Alex fixat. En lång första dag var nu slut men jag kände ett lyckorus när jag somnade trött i ett mysigt stort hus som bara vi bodde i. Nästa dag skulle bli ansträngande med 2500 höjdmeter och inte så många meter platt löpning.  
Dagen började med frukost och sen gav vi oss av och det gick uppför och blev vandring. Det hade utlovats regnskurar, men några sådana såg vi inte till. Vi åt lunch på en höjd precis vid trädgränsen, där var det snöfält och sen blev det en lång klättring uppför innan vi kom till toppen av ett berg. 


















Det var så vackert och som att befinna sig i en kuliss, så osannolika vyer. Vi delade sedan upp gruppen där vi var några som ville ta en liten extra tur och komma ännu lite högre upp, på cirka 2600 meters höjd. Den gruppen följde jag med, hade jag vetat att det nerför skulle vara massor av snö i början hade jag valt den andra gruppen. Jag blev lite rädd när jag skulle springa nedför snöbacken och det blev en del åkande på rumpan istället.


Till slut var backen slut och nedförsbacke på stig började. Det var svårt men sen kom vi till slut till enklare väg och då gick det undan för mig. Till slut var vi framme vid en liten fjällstation, en refuge utan mobiltäckning på 1600 meter, 1000 meter under dagens högsta punkt. Där väntade öl, chips och annat snacks innan dusch och inkvartering i sovsal. 




På kvällen blev det en trevlig middag och sen sov jag gott med öronpropparna djupt inpluggade och benen och andra delar brännande från solen där jag på vissa ställen glömt att fylla på med solkräm. Morgondagen skulle bjuda på 3 mil och vi skulle då in i Italien. Mer om det i nästa inlägg. 

Inga kommentarer: