lördag 30 maj 2009

Diverse tankar en solig lördag

Snart är det Europaparlamentsval. Jag har bestämt mig för vad jag skall rösta på. Valet var inte så så vårt, eftersom jag tycker ungefär lika illa om alla partier. Det finns dock ändå ett som jag tycker mindre illa om än de andra så det blir med största sannolikhet en grön röst från mig i valet.

Jag fick kommentaren av en bekant förra helgen att jag var en naiv blåögd person som bara vill se det goda i människor. Det stämmer nog rätt bra , förutom att jag inte anser mig vara naiv. Jag tycker det är en god egenskap att vilja andra människor väl och att ha förmågan att se det positiva i det mesta är faktiskt något av det jag är mest nöjd över i min personlighet. Så jag tycker det argumentet var så fruktansvärt dåligt så jag tog till mig det och gjorde det till något jag är stolt över istället. Jag är hellre mjuk, godhjärtad och positiv än hård, negativ och cynisk. Att vara positiv är inte det samma som att vara naiv, precis som att vara negativ inte är synonymt med att vara realist.

Appropå politik, så kan man göra ett ganska kul test på Internet som visar vad man står på den politiska skalan på den traditionella ekonomiska vänster/höger-skalan samt om man är liberal eller konservativ i värdefrågor. Testet är amerikanskt så frågorna är nog lite anpassade till det amerikanska politiska klimatet. Political Compass heter det iaf.

Inga kommentarer: