tisdag 30 november 2010

Jag borde sova

Jag är återigen uppe alldeles för sent och skriver för att jag behöver dela med mig. Jag har haft några trevliga dagar i London och har gjort adventsfint med mycket små detaljer såsom hyacinter och amaryllis, ljusstake och stjärna. Inga tomtegardiner kommer upp i mitt hem. Jag tror det är mitt modersarv som säger ifrån. Min mormor har allt i design och mycket från Svenskt Tenn och jag tror att jag gillar den stilen lite grann. När min lathet tar paus kan jag fixa med saker. Jag är faktiskt bättre på många saker än jag tror även om jag nog inte är en särskilt pysslig person. Jag kan laga mat om jag vill, är bra på att baka. Men ändå finns inte orken där alltid.

Ibland undrar jag vilken av mina personligheter som lyser igenom den blyga, snälla, ganska hemliga tjejen som visserligen skrattar ibland och pratar med sina bekanta, men som inte släpper någon inpå livet, som rodnar när hon ska prata inför folk och inte säger vad hon tänker och tycker. Som verkar en smula osäker. En vanlig blond, lite halvgrå person som är lite för blyg och ordentlig för att väcka intresse hos människor. Som ibland förvånar folk genom att hon faktiskt är mer social än vad de trodde.

Eller om jag är en snabbtänkt ganska roliga person med svart humor med ett glödande engagemnag i allt från politik och litteratur. En person som om man lär känna henne intresserar sig för mycket, skriver och tänker, som älskar att studera och lära sig nya saker. Som gillar att vara ensam när hon väljer det och som gärna umgås och diskutera i mindre sällskap. En tjej som älskar det goda i livet och som skrattar och pratar mycket. Hon är en person med ett förgstarkt temperament men som ändå är snäll mot de flesta. På något sätt tror jag att min andra personlighet lyser igenom för de jag tycker om och kanske mer och mer bland folk som jag är mer bekant med. Även om jag har få vänner så har jag i alla fall några männsiskor som tror på mig och som jag vet älskar mig för att jag faktiskt är Anna, en blandnig av blyghet och en enorm pratsamhet. Av vanlighet och ovanlighet.

Inga kommentarer: