tisdag 19 augusti 2014

Resedagbok del 1 med tåg till Salzburg och vidare till Budapest.

Här kommer mina anteckningar från den resa som jag och Johan gjorde i slutet av juli/första delen av augusti på tåg genom Europa. Jag skrev anteckningarna för hand under resan men har nu valt att publicera anteckningarna här på bloggen tillsammans med några bilder.

27/7 2014

Nu är vi på väg mot Salzburg på det första nattåget mellan Hamburg och Wels där vi kommer att byta till lokaltåg för ytterligare en timmes färd innan första målet på resan, Salzburg. Igår reste vi till Ängelholm  där vi övernattade hos mamma och Håkan. Idag reste vi från Köpenhamn till Hamburg innan vi bytte till nattåget vi nu reser med. Jag hoppas att jag kan sova bra då sovutrymmet i liggvagnen inte är så stort.

29/7

Ni har vi varit 2 dagar i Salzburg. Första dagen anlände vi med tåget strax efter 8 på morgonen. Allt gick bra. Vi åt frukost på ett café och låste in våra väskor på tågstationen och promenerade mot staden. Det var lätt att hitta då Salzburg inte är en så stor stad. Vi utforskade staden och hittade bland annat Mirabelle Garden, en slottsträdgård och Mozarts födelsehus i den gamla Staden. Ovanför Salzburg finns en fästning som byggdes på medeltiden, Festung Hohen Salzburg och vi promenerade upp till den. Från fästningen/borgen var det en fantastisk utsikt över staden och floden och mot Alperna och Bayern i Tyskland. Solen kom också fram och det blev riktigt fint väder. Det var intressant att se den gamla borgen och läsa om stadens historia och hur fästningen använts som försvar mot invasion från fiender.

Det fanns en linbana upp till fästningen, men vi tog den bara nerför. Vi hittade ett traditionellt café, Hotel Sazcher där vi åt lunch och jag fick också i mig en stor apfelstrudel. Vi promenerade sedan till tågstationen och hämtade våra väskor för att checka in på hotellet som inte låg så långt från stationen. Efter att ha installerat oss på rummet och duschat av oss resdammet så begav vi oss ut igen. Vi promenerade till det Moderna museet, där vi tog en öl på den fina uteserveringen. Runt museet fanns en vacker skogspark och flera promenadstråk där ett ledde till borgen vi besökte tidigare under dagen. Vi tog en promenad runt parken och gick nog sedan en omväg ner mot staden då vi hamnade lite utanför stadskärnan. Men vi hittade snabbt till den gamla staden och upptäckte ett ställe som hette Hotell Elefant som också hade en uteserveringen, där vi självfallet valde att äta middag. Men det bodde tyvärr, så vitt vi såg, ingen elefant på hotellet.Vi åt en god middag och sedan blev det en promenad till hotellet för en god natts sömn efter en lång dag.

Nästa dag hade vi tänkt åka med på en dagsutflykt till Bayern i Tyskland och se Hitlers Örnnäste, men vi kände mer för att ta det lugnt när det väl var morgon. Istället så hyrde vi cyklar då Salzburg med omgivningar var väldigt cykelvänligt. Vi tog oss lite utanför staden på måfå och hamnade vis lottet Hellbrunn som hade en fin park. Det var regn i luften men vi hade tur och slapp det under cykelturen. Vi hittade Salzburg Zoo som låg vid slottet, ca 5 km från stadens centrum. Vi köpte biljetter och fick se en del fina djur. Vi åt sedan en ickeprisvärd lunch vid slottsparken innan vi cyklade upp mot berget/kullen ovanför Salzburg där vi promenerat dagen innan. Vi lämnade sedan cyklarna och fikade och tittade lite i affärer. Vi åt sedan middag på en trevlig uteservering. Salzburg är en mycket trevlig, lagom stor stad omgiven av vacker natur. Imorgon beger vi oss mot Budapest.

31/7 på tåget mot Brasov

Jag befinner mig återigen på ett nattåg. Denna gång mot Rumänien på vad jag tror kan vara ett rumänsk tåg. Vi har tillbringat 1,5 dag i Budapest. Mycket fin stad. Vi har mest promenerat runt på Pestsidan av staden då vi kommer att komma tillbaka till Budapest för en natt efter vår vistelse i Rumänien. Man märker att Budapest har varit en förmögen stad med många pampiga byggnader. Vi hade nog gärna tillbringat en längre tid i staden, men nu blev det en mellanlandning på grund att det passade bra med våra andra resmål. Vi kommer nog att återvända till staden för en weekend.

Vi kom till Budapest på eftermiddagen igår efter en smidig resa på cirka 5 timmar från Salzburg med tåg. Vårt hotell låg på promenadavstånd från tågstationen Budapest Keleti. Vi kunde som tur var checka in direkt och sen gjorde vi staden per fot. Vi såg bland annat parlamentsbyggnaden, St Stefan Basilikan och operahuset. Vi åt middag på en ganska fullsatt restaurang innan vi promenerade hem till hotellet. Under natten åskade det, men det slapp vi uppleva under nästa dag som tur var. Vi började dagen med frukost på hotellet och checkade sedan ut och lämnade in väskorna på hotellet. Vi fortsatte att upptäcka Budapest till fots, med torg, shoppingstråk, lunch i den stora saluhallen och promenad längs den trafikerade kajen med många båtar på floden Donau. Vi hann också med en promenad runt de judiska kvarteren med den största synagogan i Europa. Här låg det judiska ghettot under det andra världskriget och 1944 tömdes ghettot av nazisterna.

Vi fortsatte att promenera och besökte bland annat ett köpcentrum innan vi hämtade våra väskor och gick till stationen där vi hittade vårt tåg mot Rumänien och Transsylvanien.