lördag 23 augusti 2014

Resedagbok del 4 med tåg och buss genom Kroatien till resans slutmål Dubrovnik

Här kommer den näst sista delen av min reseberättelse från sommarens resa.

9/8 2014

Jag hann med nattåget. Allt gick förvånansvärt smidigt. Vi sov gott på ett fullsatt nattåg som var något försenat. Vi anlände till staden Split tidigt på morgonen och där hittade vi busstationen och köpte biljetter till bussen som tog oss till Dubrovnik. Det var en fin bussresa genom ett vackert landskap och vi var också inne en kort sväng i Bosnien där vi gjorde ett uppehåll. Vi kom till Dubrovnik tidigt på eftermiddagen och efter att ha letat länge efter rätt lokalbuss som skulle ta oss till hotellet så hittade vi den till sist. Vårt hotell låg en bit utanför staden precis vid havet. Vi badade sedan på eftermiddagen efter en sen lunch och avslutade kvällen vid hotellbaren.

Nästa dag så sprang jag på morgonen. Härligt sätt att börja dagen på. Det var riktigt varmt och efter att ha tagit för oss av frukostbuffén så la vi oss på den närbelägna stranden ett par timmar. Vi åkte sedan in till Dubrovniks gamla stad där vi bland annat gick på muren. Det var riktigt varmt och ingen skugga när vi vandrade på den 1,8 kilometer långa muren. Det var väl värt svetten och trängseln med andra turister.Från muren var det en magnifik utsikt över staden, bergen och havet. Man förstår  varför HBO har valt staden för inspelningsplats för King's landing i TV-serien Game of Thrones. Muren och staden skadades något under kriget på 90-talet men har nu byggts upp igen. Dubrovnik var under många år en självständig stadsstat såsom Venedig och man förstod när man vandrade i den gamla staden att det funnits mycket rikedomar i staden en gång i tiden.

Dubrovnik är så vackert och vi gillar verkligen det vi sett av Kroatien hittills.

11/8

De senaste dagarna har bestått av sol, bad och lite sightseeing. Vi har varit in till Gamla staden en gång till och bland annat besökt det Historiska museet och sett vilken intressant historia Dubrovnik har med sina rika köpmän och handel runt Medelhavet. Vi besökte också det arkeologiska museet och fick reda på att staden varit bebodd sedan 700-talet vad man sett av utgrävningar. Vi har också badat flera gånger på klippstranden som ligger precis vid vårt hotell. På kvällen åt vi middag på en enkel strandbar vid en av klippstränderna. Det var jättegod och bra mat. Vi avslutade med en drink på vår trevliga hotellbar.

Idag, måndag så började vi dagen på stranden. Det är så härliga bad här med Adriatiska havets kristallklara vatten. Vi åkte sedan in till staden igen och vandrade runt lite och badade också precis utanför stadsmuren. Vi hade sett tips om en vegetarisk restaurang i den gamla staden och vi hittade den och bokade bord för kvällen. Det var jättebra mat och den låg väldigt fint vid en trappgränd. Imorgon ska vi på en heldagsutflykt till Montenegro.