torsdag 21 augusti 2014

Resedagbok del 3 - Från Draculas land tillbaka till Budapest

Här kommer tredje delen av reseberättelsen från vår resa i Centraleuropa. Berättelsen baseras på mina anteckningar jag skrivit för hand under resans gång.

7/8 2014
Nu är vi på väg med tåget från Budapest till Zagreb. Denna gång har vi hamnat på ett riktigt ”backpacker”-tåg. Bredvid oss har vi två tjejer från Sverige och ett franskt ungt par. Vid våra tidigare tågfärder under resan har medresenärerna varit mer lokala resenärer.

Nåja, vi tar det från där jag var sist jag skrev, Transsylvanien. Sista dagen under Rumänienvistelsen tillbringade vi i Brasov. Vi tog det lugnt, gick en promenad på en vandringsled upp mot berget vid staden och åt lunch och glass på en uteservering. Rumänien var verkligen annorlunda mot andra europeiska länder jag besökt och det kändes något öststatligt. Den bästa upplevelsen var dagsvandringen vi gjorde och det dramatiska landskapet med fantastisk natur. Tyvärr fick vi inte se någon annan björn än en stackars uppstoppad björnmatta vid Draculaslottet.

Resan med nattåg till Budapest var en annorlunda upplevelse. Våra medresenärer i kupén ville inte gå och lägga sig, men till slut lyckade vi ändå få släcka och krypa upp högst upp på överslaferna tillsammans med vår packning. Det gick till slut att somna trots tråkigt sällskap och trångt utrymme. Passkontrollanterna lyckades dessutom missa oss när vi vid arla timme lämnade Rumänien för Ungern.

Vi var framme i Budapest vid 9-tiden på morgonen och tog tunnelbanan till vårt hotell, Hotel Gellert. Hotellet hade sin storhetstid under mellankrigstiden och man såg att det en gång varit ett lyxhotell. Nu var det mer ett hotell för romantiker och historieintresserade turister. Hotellet var alltså helt i vår smak.

Vi hann med mycket under dagen och vi utforskade Buda-sidan av Budapest. Vi besökte parken vid Gellert och slottsområdet med Nationalgalleriet. Vi besökte galleriet, men såg endast en Dadautställning som var riktigt bra. Vi blev hungriga så vi gick över en av broarna till Pest-sidan  för lunch  på ett trevligt café som vi besökt under vårt förra besök i staden. Solen sken under lunchen men efter att vi varit inne i en affär så öppnade sig himlen och en åskskur kom med kraftigt regn. Vi fick ta tunnelbanan tillbaka till hotellet och vi gick sedan direkt till det berömda Gellertbadet som låg vid hotellet. Där spenderade vi några härliga timmar i det turkiska badet och bassängerna samtidigt som vi hörde åskan gå utanför. Innan vi badat klart hade det dock slutat regna så vi kunde också testa en av bassängerna utomhus. Då vi var rätt trötta efter den långa resan åt vi middag på hotellet. Vi sov sedan mycket gott efter en innehållsrik dag.

Nästa dag checkade vi ut och låste in våra väskor i bagageutrymmet på hotellet och promenerade till Mattiaskyrkan som bland annat stått plats för kröning av kejsare av Österrike-Ungern. Man såg här hur rikt Buda en gång måste ha varit då kyrkan var smyckad med guld invändigt.

Vi besökte därefter labyrinterna /tunnlarna under Buda. Det var häftigt, men lite läskigt då labyrinternas celler var fylld av vaxdockor som föreställde operastjärnor och det spelades operamusik. Människor sägs ha blivit galna om de förvirrat sig i labyrinterna och utrymmet användes under flera århundraden som fängelse. En kändis som suttit fängslad i Buda, om än förmodligen inte i fängelsehåla, var Vlad Dracula aka Pålspetsaren. Han hölls fången som barn av turkarna som styrde Buda under 1400-talet. Det fanns en cell dedikerad till honom där man såg en kista som öppnade sig sakta samt en cell med dockor med människor som blivit pålade. Det var riktigt läskigt att se för en lättskrämd person som jag.

Efter det underjordiska besöket åt vi en snabb lunch innan vi hämtade väskorna och begav oss mot tågstationen, där vi nu sitter på ett överfyllt tåg på väg mot Kroatien. Det intressanta är att konduktören precis meddelade att vi ska åka ersättningsbuss en del av sträckan. Vi får hoppas att vi hinner med vårt byte till nattåg i Zagreb.