onsdag 15 juli 2015

Fortsatt vandring

Dagen efter toppbestigningen var vi lite trötta men hade inte någon nämnvärd träningsvärk. Vi sov lite längre denna dag och checkade ut från fjällstationen vid 10-tiden. Dagens mål var att ta oss till fjällstugan Singi för att sova där en natt och sedan gå tillbaka till fjällstationen dagen därpå. Det var blandat väder, lite molnigt och en och annan regnskur kom.  Det var rätt mycket vatten så man fick på ett ställe hoppa mellan stenar när vi passerade en bäck.Vi mötte många lämlar. Det måste vara ett lämmelår i år.

Vi kom fram till stugan strax före 16-tiden. Vi fick introduktion till stuglivet av stugvärden. I fjällstugan hjälps man åt med att hämta vatten och hugga ved. Den stuga vi sov i var inte full denna kväll och vi pratade med ett par äldre män från Uddevalla som var trevliga men rätt pratsamma. Övriga gäster var mycket tystare. Det var lugnt i stugan och det blev en fin kväll. Att bo i en stuga utan elektricitet och rinnande vatten påminde mig om min barndoms somrar på torpet med utedass och gasolkök. Vi såg massor av lämlar och sork. Vi åt en frystorkad måltid och läste sedan. Det kom inte fler gäster, så vi fick ett eget rum till slut. Midnattssolen lyste utanför fönstret.

Vi sov gott och vaknade till fint väder. Vi tog det lugnt på morgonen. Vägen tillbaka till Kebnekaise bjöd på vandringens finaste väder. Det var fantastiskt och vi gick sträckan 45 minuter snabbare än dagen innan. Vyerna var så vackra och när vi lunchade kom en flock renar och passerade några minuter från oss.

När vi kom fram till fjällstationen var det så soligt och varmt att vi kunde sitta ute och fika. Vi åt sedan middag på stationen.  På anläggningen var det fullt av löpare som skulle springa loppet Keb Classic på lördagen. Vi blev nästan sugna på att springa men 43 km med 1300 höjdmeter är nog rätt jobbigt. Vi sov sedan i ett flerbäddsrum. Jag hade glömt öronproppar, det ska man alltid ha när man sover i en sovsal.

Nästa dag gick vi ner till Nikka. Det gick rätt fort och vi mötte löpare. Det var en annan tävling, ett ultralopp mellan Nikkaluokta och Abisko på 10,8 mil. En normal vandring dit beräknas ta fem till sju dagar med tung ryggsäck och i bekvämt tempo. Sedan såg vi att vinnaren sprungit i den terrängen på 11 timmar. Vissa höll på i över 20. Somliga har starkare psyke än andra. Vi väntade sedan på bussen till Kiruna.