söndag 19 juli 2015

Besök i Kiruna

Efter vår vandring kom vi fram till Kiruna på seneftermiddagen. Vi hittade vårt hotell rätt snabbt, hotell Vinterpalatset. Det var ett enkelt men charmigt hotell. Vi tog en dusch innan vi begav oss ut på stan. Vi hittade en Bishops Arm där vi åt middag och tog en öl. Trötta efter några dagars vandring så gick vi sedan ganska snabbt tillbaka till hotellet och la oss tidigt.

Vårt hotell i Kiruna.

Följande dag hade vi planerat en gruvtur ner till LKAB:s gruva. Efter en god hotellfrukost begav vi oss till turistbyrån där turen utgick från. Det var spännande att åka ner i underjorden i världens största underjordiska gruva. Vi åkte ner med buss 500 meter ner i jorden. Det finns 40 mil väg i gruvan och hela gruvan är ett verk med imponerande infrastruktur. Vi kom till besöksgruvan, som fram till för cirka 30 år sedan användes för utvinning av järnmalm. Idag sker brytningen istället mellan 1300 -1500 meter under jorden. I besöksgruvan fick vi se hur man utvunnit järnmalm genom tiderna samt att guiden berättade om dagens moderna teknik. Varje dag passerar 10 tåg järnvägen mellan Kiruna och Narvik med den utvinna järnmalmen som oxiderats till pellets.

I besöksgruvan var det obligatoriskt att ha hjälm på huvudet.

Dessa maskiner användes i gruvnäringen för 30 år sedan.

Pellets av järnmalm är produkten som LKAB säljer.

LKAB gjorde förra året en vinst på 14 miljarder och är därmed en kassako för staten. Företaget är världens tredje största leverantör av järnmalm. Det är också LKAB som kommer bekosta flytten av den del av Kiruna som ligger närmast gruvan. En flytt krävs eftersom ju längre ner i berget man borrar, desto snabbare kommer en del av staden att sjunka ner i berget. Vi avslutade turen med att besöka museet som låg på samma våning som besöksgruvan. Där fick vi se hur man vid förra sekelskiftet påbörjade gruvnäringen. Gruvdriften kom igång ordentligt efter  det att rallarna på 4 år färdigställt järnvägen mellan Gällivare och Narvik samt mellan Narvik och Luleå. Staden Kiruna byggdes då också upp, tidigare hade detta område endast bebotts av samer. Det var ett hårt liv i gruvan i början av 1900-talet som på intet sätt kan jämföras med dagens högteknologiska utvinning.

Efter gruvturen åt vi lunch och njöt av solen innan vi satte oss på nattåget hem mot Stockholm på eftermiddagen.

Maskrosor som blommar i juli är en ovanlig syn för en sörlänning.