söndag 23 augusti 2015

Skottland 2015 - del 1 Edinburgh

Här kommer en reseberättelse från en veckas resa i Skottland som vi gjorde i mitten av augusti. Berättelsen börjar i Edinburgh.

Vi anlände till Edinburgh flygplats tidig torsdag eftermiddag. Vi fick köa i en timme för att komma igenom passkontrollen, men när den var klar gick det smidigt att ta sig in till staden.

Vi checkade in på vårt hotell och begav oss sedan ut för att utforska staden. Då vi var väldigt hungriga så blev det en sen lunch/tidig middag på en pub. Vi gick sedan till den gamla staden och gatan "The Royal Mile" där det var en festival, "The Fringe". Många gatuartister uppträdde och det var ett myllrande folkliv med många olika evenemang i Edinburgh under hela vår vistelse. Tyvärr hade vi bokat vår resa rätt sent, så det var helt slutsålt på alla teaterföreställningar och operor som spelades under festivalen. Jag hade annars gärna gått på en föreställning av något slag. Vi hittade en trevlig pub mitt bland vimlet och tog oss en öl. Vi promenerade sedan tillbaka till vårt hotell med stopp på en annan pub där det var en trubadur som spelade på kvällen.

Nästa dag, fredag, vaknade vi rätt trötta. Vi åt frukost innan vi gick till slottet, Edinburgh Castle, för en rundtur.

Vi såg bland annat de skotska kronjuvelerna och fick en historielektion om den blodiga skotska historien. Vi åt lunch på slottets "tea room" där jag tog en traditionell afternoon tea.

Vädret var lite sämre denna dag, så det var mysigt att sitta inne och dricka te på ett gammalt slott.

Utsikt från slottet.

Efter det långa slottsbesöket så möttes vi av ösregn. Vi gick in på ett museum, The Scottish National Gallery och fick se samlingar från renässans till konst från 1800-talet.  Efter den kulturella spisningen, promenerade vi tillbaka till hotellet för en stunds vila. Vi beställde bord på en vegetarisk restaurang och åt gott på kvällen efter en promenad in igen till centrala staden. Vi avslutade med en öl innan vi promenerade tillbaka till hotellet.

Nästa morgon vaknade vi utvilade. Denna morgon beställde vi en vegetarisk "scottish breakfast" vid frukostserveringen.  Det var en traditionell engelsk frukost fast med vegetarisk korv istället för vanlig och utan bacon så klart.

Vi tog sedan en lång promenad mot dagens utflyktsmål, The Royal Botanic Gardens. På vägen dit stannade vi till vid området för Edinburgh International Book festival som pågick under vår vistelse i staden. Som jag tidigare nämnde är augusti festivalmånad för Edinburgh med många konst - och kulturevenemang.

Vi kom fram till trädgården som var väldigt vacker och vi hade tur med vädret denna dag och vi slapp regn. Solen tittade fram och vi fick en skön promenad i parken och en god fika.

Efter besöket i trädgården gick vi in mot staden igen. Vi gick upp i ett utsiktstorn i ett skotsk monument. Monumentet var en pampig byggnad där man kunde gå upp och se hela staden och havet som ligger strax utanför. Det blåste en hel del denna dag, men vi fick fin utsikt.

Vi hade bokat en sen lunch vid 16-tiden på "The Witchery by The Castle", en välrenommerad restaurang med skräcktema. Edinburghs gamla stad är nämligen känd för att vara perfekt för spökvandringar med alla sina gamla byggnader runt slottet och katakomber under dessa. Vi åt en väldigt god middag. Den tidiga middagen berodde på att det var den enda lediga tid det fanns att äta där eftersom restauranen var väldigt populär.

Vi blev väldigt mätta efter en utsökt middag som för min del avslutades med en god efterrätt bestående av en crème brulée och för Johan en whiskey. Efter middagen så tittade vi lite på gatufestivalen. Det var jättemycket folk som samlats för att köa in till föreställningen "The Royal Tattoo", vilket var en föreställning under festivalens kvällar utanför slottet med militär/marschmusik. Det lockade inte oss riktigt, men vi såg fyrverkerierna som avslutade konserten,  när vi gick ner mot den nyare delen av staden för att ta oss till hotellet. Vi hade tänkt att gå på en spökvandring men missade tyvärr tiden för den så vi gick på en mindre pubrunda istället.

Det var vår sista kväll i Edinburgh och vi var rätt trötta nr vi kom tillbaka till hotellet efter en dag med långa promenader, middag med tillhörande dryck och efterföljande pubbesök. Morgonen därpå väntade oss en tågresa mot Fort William och Högländerna.

The Royal Botanic Gardens
Mättande frukost

Utsikt från utsiktstornet.

Det skotska monumentet.

Blåsig selfie uppe på det skotska monumentets utsiktsplats.

Johan utanför restaurangen The Witchery.

Kväll över Edinburghs gamla stad.