tisdag 25 augusti 2015

Skottland del 3 med utsikt över Loch Ness

Efter att ha ätit de mäktiga våfflorna var det tungt att ta sig uppför längs en skogsstig vid Invergarry. Jag fick leda cykeln en bit. Sedan följde några kilometer av skogsväg innan vi var tillbaka vid kanalen. Vi var nu snart framme vid Loch Ness början i det lilla samhället Fort Augustus. Vi handlade lunchsmörgåsar på en mack. Vi fortsatte sen att cykla på skogsvägar ovanför Loch Ness tills vi var framme vid den lilla byn Invermorriston. Efter den byn kom dagens jobbigaste uppförsbacke. Vi fick gå nästan en kilometer då det var för brant för att cykla. Väl uppe på höjden var det en vacker utsikt och vi åt lunch och vilade lite. Sedan var det rolig, men jobbig cykling. Mina benmuskler var svagare än Johans så jag fick leda cykeln något mer uppför än vad han behövde göra. Det var skönt att kunna ta sig uppför i sin egen takt för oss båda. På så sätt fick vi båda vila lite och kunde njuta av turen.

En arg bagge mötte oss på vägen.
Jag kämpar på uppför där Johan väntat på mig.

Efter uppförsbacke kommer nedförsbacke och det var riktigt roligt att kunna dra på farten den sista biten innan dagens mål Drumnadrochit. Den svåruttalade byn har fokus på Nessie, odjuret i Loch Ness. Det har kommit flertalet vittnesmål från byn att man sett en stor varelse i sjön. Vi kom fram till dagens boende, ett bed and breakfast. Vi möttes av en lapp där det stod att värdinnan skulle komma lite senare, men vi var välkomna att komma in så länge. Vi var trötta efter 48 kilometers cykling och det var skönt att få vila benen. Det hade regnat de sista femton minuterna av cyklingen, men vi  hade dessförinnan haft fint cykelväder.

Frukostrummet.

Värdinnan kom efter en stund och hon var verkligen trevlig och gästvänlig. Regnet öste nu utanför och det var skönt att vara inomhus. Vi fick tips och hjälp med att boka middag på en restaurang som hade taxiservice. Anledningen till denna service var de många vandrare på leden som hade svårt att ta sig till restaurangen som låg ett par kilometer bort. Vi frågade också värdinnan om en kvällskryssning på Loch Ness som vi läst om i en broschyr. Tyvärr utgick kvällskryssningen från Fort Augustus som vi hade cyklat förbi på förmiddagen. Det kändes inte aktuellt att ta sig tillbaka dit så vi skippade den planen. Vi tog det istället lugnt och blev bjudna på te och kaffe och några kakor.

Restaurangtaxin hämtade oss efter dusch och vila och vi åt middag på en restaurang med utgångspunkt från en hamn med kryssningar på Loch Ness. Det var fin utsikt, men någon Nessie fick vi inte syn på. Utanför restaurangen, som också var ett hotell, gick en tättrafikerad smal bilväg som vi skulle möta nästkommande dag. Det visste vi dock inte om denna kväll utan var lyckligt ovetande. Efter att vi ätit oss mätta körde taxichauffören oss väldigt snabbt hem. Det ösregnade på kvällen, men väderprognosen lovade bättre väder dagen därpå. Vi hoppades att den skulle stämma.

Vi bestämde oss för att vi nästa morgon skulle göra ett besök på Loch Ness Centre, som skulle vara sevärt med information om odjuret Nessie. Centret låg på vägen tillbaka till leden, så det passade bra. Vi sov sen gott och nästa dag skulle färden gå mot Great Glen Ways slutmål, Inverness.