måndag 24 augusti 2015

Skottland del 2 - Cykling på the Great Glen Way från Fort William till Invergarry

Vi vaknade upp på söndagsmorgonen relativt tidigt. Denna dag blev det en vanlig kontinental frukost. Efter att vi checkat ut på förmiddagen tog vi bussen in till tågstationen där vi fick vänta en stund innan vårt tåg till Glasgow gick. I Glasgow bytte vi sedan tåg till dagens mål Fort William och högländerna. Tågresan gick bra och det var en vacker sträcka med ett dramatisk landskap utanför tågfönstret. Vid 16-tiden var vi framme i Fort William.

Fot William är en liten stad som ligger vid foten av Storbritanniens högsta berg, Ben Nevis. Vi checkade in på vårt mysiga bed and breakfast för natten och begav oss sedan ut för att hämta cyklarna. Det var lite läskigt att cykla tillbaka till boendet i vänstertrafik, särskilt om man som jag kom i fel färdriktning i en rondell. Men det löste sig och allt gick bra. Vi fick sedan låsa in cyklarna för natten i värdinnans garage. Vi åt middag på en trevlig fiskrestaurang vid vattnet och tog en liten kvällspromenad.

Vårt mysiga boende i Fort William.

Brittisk inredning i Fort William.

Restaurangen i Fort William var en gammal båt.

Morgonen därpå påbörjade vi vår cykling på vandringsleden Great Glen Way, en tredagarstur på mountainbike. Vi hade först lite svårt att hitta ledens början men kom sedan rätt och leden var lätt att följa och vi behövde knappt titta på vår karta. Till att börja med var det mestadels lätt cykling längs kanalen Caledonian på grusväg. Det var fin utsikt och roligt att se Storbritanniens längsta slussystem som går längs kanalen och de många sjöarna. Vi åt sedan lunch bestående av smörgåsar vid en skogsdunge. Vi cyklade sedan på en skogsstig. Vi hann med en kaffe på en flytande pub vid en liten by när vi återigen cyklade längs kanalen. Byn hette Lagan Locks. Vi var nu inte långt från dagens slutmål, Invergarry. Totalt blev det 43,5 kilometers cykling denna dag.

Slutmålet i Invergarry var ett mysigt litet hotell där vi bodde i ett litet rum med snedtak. Invergarry var en väldigt liten by och det fanns inte så mycket mer än hotellet, några hus och en mack med skraltigt utbud. Vi bokade bord på hotellets restaurang och tog sedan en promenad.

Hotellets restaurang var känd för sin fina pubmat och den levde upp till ryktet. Det blev en god middag bestående av en jätteportion friterad fisk till mig och en vegetarisk hamburgare till Johan. Vi la oss sedan tidigt och sov gott.

Frukosten dagen därpå var mäktig, min huvudrätt var våfflor så jag var väldigt mätt sen när vi började andra dagens cykling.

Jag blev lite överraskad av storleken på portionen.
Mättande frukost.

Vårt hotell i Invergarry.