torsdag 27 augusti 2015

Skottland del 4 sista dagen på Great Glen Way från Drumnadrochit till Inverness

Vi började vår sista cykeldag med att äta frukost på vårt boende, Tramps, som ni ser här nedan.

Efter det begav vi oss till Loch Ness Centre som låg cirka 2 km bort i centrala samhället. Det var intressant att se och höra om historien om myten Nessie.

En hälsning från Östersunds odjur måste såklart förevigas av en jämte som Johan.

Efter besöket på centret så köpte vi lite matsäck att ha med oss som lunch. Vi började sedan cykla ut från Drumnadrochit. Dessvärre såg vi inte skylten där vi borde ha svängt av till Great Glen Way, utan vi fortsatte att cykla på en tättrafikerad väg. När vi efter 8 kilometers cykling kom fram till hotellet där vi åt middag dagen innan, så såg vi på kartan att vi var väldigt fel. Vi hade förstått att vi var fel långt innan, men det var först här som vi kunde stanna till. Vi frågade personalen på hotellet om vi kunde beställa en taxi som tog cyklar för att åka tillbaka till Drumnadrochit. Vi ville inte cykla samma väg tillbaka då det var tät trafik åt det hållet och vi skulle också få mycket uppför. Cykeldagen skulle dessutom bli väldigt lång.

Vi fick förklarat av en snäll man, som jobbade på hotellet, att vi kunde komma upp på leden via en skogsstig som låg bakom hotellet. Vi skulle inte heller få en särskilt lång extrasträcka om vi tog skogsstigen. Vi insåg att detta var det bästa av flera dåliga alternativ, så vi tog av mot skogsstigen.

Det var en brant och smal stig och det gick inte att cykla uppför den på grund av sluttningen och terrängen. Solen strålade och det var tungt att leda cyklarna på den branta stigen. När vi väl var uppe på höjden fick vi en magnifik utsikt över Loch Ness. Vi fick där också syn på en skylt som talade om att det bara var några kilometer till Great Glen Way. Vi kunde också identifiera på kartan var vi var. Vi unnade oss en liten paus för att få i oss lite vatten och energi. Vägen tillbaka till vår vandringsled var nu cyklingsbar nästan hela vägen. Vi kom ut på en grusväg efter cirka 2 km där vi såg markeringen för Great Glen Way. Vi var nu äntligen på rätt led.

Ingen Nessie syntes, eller är det svallvågor från henne man kan skymta på bilden?

Jag var trött och svettig som synes efter att ha gått uppför den branta stigen med cykeln. Vi såg här att vi var på rätt väg så vi unnade oss lite vila.
Grusvägen var lättcyklad. Vi hade blivit tipsade om ett café, Abrichan Eco, som vi blev väl välkomnade till av ett gäng hönor som gick fritt. Vi drack kaffe där och åt våra lunchsmörgåsar.

Johan fick klappa grisarna som gick fritt, men som denna fina dag gömde sig i skuggan.
Efter cafét följde en härlig cykling på grusväg och på skogsstig. Sista biten mot Inverness var mestadels nedförsbacke och det gick fort. Denna dag blev det totalt 36 kilometers cykling. Vi kom fram till slutpunkten för leden vid Inverness Castle, mycket glada och nöjda över att det gått bra nästan hela tiden.

Vi hade lyckats cykla hela vägen till ledens slut (eller början om vi skulle ha cyklat i motsatt riktning), vilket denna skylt markerade.

Efter lite letande hittade vi vårt Guest House och kunde checka in. Cyklarnas inlämningställe låg alldeles i närheten, så efter incheckning lämnade vi in dessa och tog sedan en välbehövlig dusch. Vi åt sedan en tidig middag på en pub. Vi gick sedan en promenad runt staden, som inte var så stor. Precis efter att vi ätit klart öppnade sig himlen och det blev en regnig promenad. Tyvärr missade vi en del butiker då de stängde redan vid 17. Inverness var en mysig liten stad och centrum för Höglandet.

Inverness Castle.

Sista nattens boende i Skottland.

En välförtjänt öl innan regnet kom.

Inverness vid floden Ness.

Det slutade regna lagom till att vi gick och la oss.

Vi skulle åka tillbaka till Edinburgh med tåg redan klockan 6.50 följande morgon för att hinna med vårt flyg därifrån så det blev en tidig kväll. Vi missade därmed hotellets frukost, men värden ställde fram lite flingor till oss och hjälpte oss också att boka en taxi till tågstationen till det tidiga morgontåget. En härlig resa kom nu till sitt slut. Resan dagen därpå gick väldigt bra och vi kom hem enligt plan.