tisdag 1 december 2009

Fy för rasism!

Läste i DN idag om den tragiska utgången i Schweiz folkomröstning om minareternas vara eller inte. Vad är det för fel på människor? Varför kan inte tolerans och förståelse prägla samhället och hur kan man år 2009 använda sig av rasistiska bilder och budskap om muslimer som i alla fall får mig att tänka på 30-talets nidbilder av judar. Jag må låta som en tråkig pk-människa men lär vi människor oss aldrig av historien? Jag kan inte förstå hur man kan folkomrösta om ett förslag som strider mot grundlag, Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och som skadar det egna landets turismnäring och export. Är folk totalt obildade och dumma? Det läskiga är att Sverigedemokraterna går framåt i vårt i teorin så öppna land och en av Sveriges absolut rikaste kommuner vägrar att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Var finns solidariteten och medkänslan för våra medmänniskor?

7 kommentarer:

Pär W sa...

Kan inte annat än hålla med dig. Riktigt trist att se att vi är på väg åt samma håll här också.

Gällande Vellinge så tycker jag att den här artikeln träffar mitt i prick.

Sofie sa...

Ett förbud mot minareter behöver nödvändigtvis inte vara rasism. Jag tror inte att du heller vill vakna av böneutrop klockan 6 på morgonen.

Anna sa...

Pär: Den artikeln var verkligen mitt i prick.
Sofie: Skulle inte ha något emot det. För det första förekommer knappt böneutrop i Europa. Att förbjuda minareter torde vara en inskränkning av religionsfriheten, vilket är en grundläggande mänsklig rättighet enligt Europakonventionen. Tycker du vi ska förbjuda kyrkklockor också med tanke på att man kan bli väckt av dem när man sover som bäst på söndagar? Och ja jag tycker islamofobi som du verkar lida av är rasism.

Sofie sa...

Ursäkta men sa du islamofobi? Jag antydde att jag inte skulle uppskatta att bli väckt av en minaret varje morgon och jag skulle nog inte heller uppskatta resten av dagens alla böneutrop, men islamofob är jag inte!!! Men jag skulle inte ha något emot att bo i samma kvarter som en moské. Och ja, jag tycker faktiskt att man kan förbjuda bygge av både minareter och kyrklockor - observera att jag säger bygga och inte att redan befintliga ska förbjudas - de stör omgivningen. Den historiska bagrunden till deras existens är för att befolkningen skulle veta när det var dags för bön/gudstjänst, men idag kan nog de flesta passa tiden ändå!

Anna sa...

Ber om ursäkt för att jag skrev så, var inte särskilt genomtänkt. Vet ju inte vem du är som kommenterar. Jag syftade i mitt inlägg på kampanjen mot minareter som haft i mitt tycke rasistiska bilder och på den ökade främlingsfientligheten, som jag tycker folkomröstningen i Schwei är ett tecken på. Kul att jag kunde ge upphov till att du kommenterar iaf :)

Unknown sa...

Instämmer helt Anna!Det är verkligen skrämmande med den tilltagande främlingsfientligheten i Sverige och övriga Europa.

Anna sa...

Mamma: ja, usch. Man blir fullkomligt bedrövad.