lördag 5 december 2009

Lite politisk så där på lördagen.

Jag undrar ibland vad som hände med den feministiska debatten. Var det Tiina som med sin quuerfeminism, skrämde alla till att helt plötsligt bli livspusslande individualister. Känns som att det var mer accepterad att vara uttalad feminist för några år sedan? Nu tror ju vanligt folk att man är en galen manshatare om man tar ordet feminism till sin mun. Ibland blir jag bara så ledsen över hur samhället ser ut och hur människor tänker.

Dock känner jag att jämställdhet är oerhört viktigt när människor världen över och också i vårt land inte behandlar människor lika, utan särbehandlar på grund av kön. För mig handlar feminism om att man först och främst ska ses som människa och att vilket kön man har inte ska avgöra lön, vilken behandling man får i sjukvården och hur man bemöts i övrigt. Tyvärr är det avgörande idag och därför ser jag det som viktigt att kämpa för jämställdhet i samhället. Det innebär inte att jag är för kvotering, tycker att kvinnor som rakar benen är dumma i huvudet eller något annat dumt som ofta förknippas med feminism. Sorgligt att den feministiska debatten blev så begraven i och med vissa företrädares mindre intelligenta uttalanden.

För övrigt får bilder av misshandlade och misskötta djur mig att bli upp över öronen förbannad. Ska jag bli vegetarian igen kanske med tanke på att Sveriges djurhållning inte alls är så god som den sägs vara? Vad är det för fel på en värld där man ser djur som varor och inte tar hand om sina kor och grisar på ett vettigt och inte plågsamt vis?

Inga kommentarer: