tisdag 13 januari 2009

Uppe sent igen..

Jag är vaken sent igen. Kan inte sova i vettig tid längre. Kan ju bero på att jag i en månads tid knappt gjort någonting vettigt och därför har vänt på dygnet. Borde ha jobbat mer extra på jullovet, men jobbet är för tråkigt och lönen för låg för att det ska motivera mig att gå dit och bli sur. Det kan påverka att en enda jobbdagen på lovet, så hade hela avdelningen magsjuka.Jag lyckades dock hålla mig frisk, Har skrivit upp mig två dagar denna vecka, får se om någon är sjuk, så man får lite extra fickpengar.

Om en vecka börjar skolan igen. Ska bli roligt! Men sjukt dyr kurslitteratur, tre böcker som är obligatoriska i min första 7,5 poängskurs kostar cirka 1700 kronor tillsammans, inte vad jag direkt kallar billigt. Därutöver behöver jag en ny lagbok, som kostar mellan 500 och 1700 kronor, beroende på förlag och aktualitet. Det är svårt att köpa begagnad juridiklitteratur, då förlagen ofta uppdaterar böckerna varje år och lärarna utgår från att vi läser den senaste upplagan. På biblioteket är det alltid folk med bättre framförhållning än jag, som får tag i de få exemplar som finns för utlåning av kurslitteraturen. Så januari blir som vanligt en fattig månad. För mig som har några år på nacken som lån - och bidragstagare hos CSN, så är det ingen nyhet att det ibland är kärvt som student. Men studentlivet har många fördelar, som att kunna ta en lång sovmorgon om man känner för det en onsdag och istället plugga på helgen eller någon kväll. Frihet under ansvar är för det mesta bara en fördel.

Inga kommentarer: