fredag 30 januari 2009

Madeleinekaka ?

Ibland blir det som i den där berömda bokserien, På spaning efter den tid som flytt, skriven av en viss fransk författare, vars alster alla som är pretentiösare än vad jag är har läst. Det vill säga ett mycket fåtal av mänskligheten. I alla fall, författaren smakar en kaka och genom kakan minns han händelser som hänt förr när han ätit samma kaka. För mig spelade en låt ett sådant spratt ikväll. Helt plötsligt var jag tillbaka i år 2004 eller 2005 hos M i hans lilla, lilla etta och drack kaffe och lyssnade på musik. Det fikades mycket där på eftermiddagarna när vi båda var studenter. Mitt liv som kaffeberoende tog sin egentliga början där. Lite läskigt det där att en låt kan göra att man minns tillbaka så. Men det är väl så minnet fungerar.

För att återgå till mer nutida forntid, det vill säga för några timmar sedan så har kvällen tillbringats med att käka goda hemmagjorda hamburgare med syrran och hennes kille samt att vi såg en riktig dålig b-komedi. Jag skrattade så jag grät. Men jag är rätt lättroad, men skoj var den. Guantanomo Bay hette den om jag minns rätt. Imorgon blir det lite fest och på söndag sover jag i min egen säng hemma i min etta. Så blir nog en toppenhelg.


Inga kommentarer: