måndag 8 juni 2009

Smultronställe


Min mormor bor granne med bilden, på Domsten norr om Helsingborg. För två år sen flyttade hon ner till sitt sommarhus i byn där hon är född. Mycket beroende på att mamma blivit skåning på gamla dar och bosatt sig i Båstad som ligger några mil därifrån samt att alla mormors vänner som finns kvar i livet är skåningar. Mormor och morfar byggde sitt sommarhus själva på 50-talet med hjälp av en farbror till mormor. När man kommer dit är allt nästan som det alltid har varit, förutom att morfar inte längre finns och välkomnar hos med sitt fantastiska gästvänliga sätt och att vi sålde en del av tomten efter morfars död. Det känns trots detta ändå som att komma tillbaka till barndomen när man kommer till Domsten. Jag kan om jag blundar känna den välbekanta lukten av tång och jag ser mormor sitta i gungstolen.

Domsten är min smultronplats på jorden. Jag älskar att promenera längs stränderna, vandra i bokskogen, sova på loftet, titta på båtarna som går på sundet och äta långa, fantastiskt goda, hemlagade middagar ackompanjerade med varma diskussioner mellan tre generationer. För mig har det alltid varit normalt att diskutera politik och världshändelser när man äter middag. Jag gissar att så inte sker i alla släkter och familjer. Jag har också en känsla av att alla mormödrar inte är hängivet politiskt intresserade, läser all senaste litteratur, är miljövänner sedan 60-talet, samt dricker fläderdrinkar (hylledrinkar)tillsammans med sina vuxna barnbarn och deras vänner. Sådant gör i alla fall min mormor och även om vi ofta tycker att hon är lite besvärlig så är hon en krutgumma och en mycket intressant person som trots sjukdomar och rörelsehinder fortsätter att ha intressen.

Jag är övertygad om att mormor hade bloggat om hon varit ung idag. Hon har alltid skrivit och berättat fantastiska historier från Domsten och från sin barndom. Vissa av dem är publicerade i lokala tidskrifter samt att hon brukar bli inbjuden till byföreningen i Domsten och berätta om det gamla fiskeläget som det var förr. Jag ser fram emot att snart vara i i Domsten igen.

Inga kommentarer: