torsdag 2 juli 2009

Fantasy

Jag läste för någon vecka sedan romanen "Parfymen - berättelsen om en mördare" av Patrick Suskind. Den var bra, men inte så där enormt fantastisk som många recensenter ansett. Jag är kluven till boken. På ett sätt tycket jag att den är fantastisk i sitt ovanliga ämne och o andra sidan berörde ingen av personerna i boken mig någonting. Berättelsen om Parfymören, tillika mördaren, Grenouille, är seg i mitten, men slutet är helt fantastisk om än makabert. Början och slutet gör romanen läsvärd och gillar man sjuka historier är boken att rekommendera.


På tal om makabra historier så tror jag att jag saknar fantasygenren. Jag var fantasyfrälst när jag gick på mellan- och högstadiet, men slutade när jag upptäckte hur fruktansvärt dåliga min dåvarande favorit David Eddings berättelser var när jag läste om dessa någon gång i början av gymnasiet. Jag tröttnade på genren och drogs mer till annan litteratur. Det borde dock finns bra litteratur som ändå har fantasyinslag, bland annat vampyrberättelser. Jag har alltid fascinerats av vampyrer även om historierna fortfarande skrämmer mig. Jag gillar fantasy som har verklighetsinslag, gärna bertättelser som utspelar sig i vår värld men som har övernaturliga inslag. Jag såg filmen Låt den rätte komma in för ett halvår sen och jag tror att jag ska läsa boken som filmen bygger på. Eftersom filmen var bra borde boken vara bättre eftersom boken nästan alltid är bättre än filmen.

Inga kommentarer: