tisdag 8 september 2009

Läsupplevelser

Läser en antologi om läsupplevelser av Anne på Grönkulla, som jag hittade på biblioteket. Åh, vad jag älskade Anne på Grönkulla-böckerna och även TV-serien. Jag tyckte om att Anne på Grönkulla var ett fantasifull ung tjej och jag kände igen mig även om boken utspelade sig nästan hundra år före min tid. Även jag var en pladdrig, fantasifull och mycket känslig flicka. Jag ville verkligen leva i den tiden, bära fina klänningar och få besläktade själar. Minns hur jag grät av boken och låg vaken efter att min syster som jag delade rum med hade somnat, och grät mig sedan till sömns på grund av sorgen som ändå fanns i boken. Tror aldrig jag blir så berörd av böcker som då, även om det händer att jag fortfarande gråter när jag läser saker som berör mig.

Jag har den stora gåvan att ha fått växa upp i en familj med högläsning varje kväll, mitt litteraturintresse väcktes nog redan när mamma och pappa läste folksagor för mig och min syster när vi var riktigt små. Åh, vad vi älskade sagorna om trollen och prinsessor, häxor och feer. Jag minns när jag som sjuåring precis hade lärt mig läsa och läste mammas fina upplaga av HC Andersons sagor helt själv. Vad besviken jag var på Disney som förskönade historien om den lilla sjöjungfrun, jag ville ha blod och riktiga känslor, så som jag läste om i originalet.

Jag Ttror att min uppväxt skiljer sig lite från andra i min generation på grund av att mina föräldrar var ganska stränga och gammeldags. Ingen video och ingen snabbmat fanns hemma hos oss. Jag är ändå tacksam för det idag. Jag är imponerad av hur min mamma som heltidsarbetande fyrbarnamor med en man som jobbade många kvällar orkade vara en sådan supermamma som alltid lagade god och nyttig mat, förhörde de äldsta pojkarna på läxor och sedan läste sagor för mig och min lillasyster. Jag hoppas att jag kan bli en lika bra mamma som min egen om jag någon gång får barn.

Inga kommentarer: