söndag 3 januari 2010

År 2000-2009

Jag har ju redan i ett inlägg från december sammanfattat mitt liv under 00 -talet i ord. Men jag har sett på olika bloggar att folk sammanfattar sitt 00-tal år för år och jag tänkte därför också göra det. Så här kommer en dykning i minnena från ett decennium som var som en berg- och dalbana.

2000 Jag fyllde sexton år och var ganska ensam. Kände mig ful, fet och äcklig. Fast egentligen var jag en smal och söt tjej med riktigt dålig självkänsla. Slutade nian vilket var en befrielse. Började sedan på gymnasiet. Det blev ölbrännboll och första fyllan. På den här tiden dracks det fortfarande folköl. Var inte en särskilt flitig elev utan ägnade mycket tid åt att läsa romaner, se på TV och vara olycklig. Spenderade många timmar med att åka buss.

2001 Morfar fick reda på att han hade cancer. Stor sorg i min familj där morfar var tryggheten själv och världens absolut finaste. Tillbringade sommaren i Skåne med min mormor och morfar samt stor del av resten av min familj. Var en ganska omogen flicka som läste Simone Beauvoir och i hemlighet drömde om den stora kärleken. Det blev augusti och morfar somnade in och jag grät. Skolan började igen och nu var jag på botten. Deprimerad och fick hjälp med samtal. Avslutade året med att se Sagan om Ringen - filmen och en förhoppning om en bättre tid.

2002 Svårt att särskilja 200o, 2001 och 2002. Men 2002 var jag 18 år. Fortfarande en lat elev men med MVG i de ämnen jag gillade och VG i resten. Bredband kom och inget långsamt modem förstörde inledningen på slösurfningens era. Satt ofta vid datorn. Farmor somnade in när häggen blommade för fullt. Politik var det stora intresset och jag var en övertygad feministoch vegetarian. Blev trots mina brinnande intressen bara tystare och tystare i skolan där jag inte kände mig hemma. Läste poesi och kände mig svår. Det blev sommar och cykelfärder till Svartåfors. Klassresa till Barcelona som jag i sista stund bestämde mig att vara del av. Kände mig som en främling i en klass utan någon nära vän. Började fundera på tiden efter gymnasiet.

2003 Det var vår och längtan bort från Linköping. Mådde inte bra men längtade bort från min roll som tyst, smal flicka. Jag tog studenten med lite över 17 i snitt. Hade en ok studnetdag men avslutade min studentkväll gråtandes och blev hämtad av storebror. Sommarjobbade på ett servicehus och blev gripen av alla pensionärers öden. Var ung och så naiv. Började läsa litteraturvetenskap på universitet. Blev intensivt förälskad i en kille som jag mötte på scenen på ett dansgolv. Vi umgicks efter den kvällen jämt. Jag kunde vara mig själv. Jag har aldrig skrattat så som vi gjorde. Mamma och pappa skilde sig när granen välte. Lättnad men också stor förändring när det nya året var ett faktum.

2004 Jag blev 20 år. Var kär och jag flyttade hemifrån. En vår av berg - och dalbana och fester i en liten etta med min stora kärlek. Jag bodde inte långt därifrån. Det blev sommar och jag jobbade på ett demensboende och det var grill i park och pirr i magen. Kaffe på en alldeles för liten balkong. Grill, öl och Platens. Hösten kom och det var lite studier i kulturvetenskap o fristående kurser. Fester med kärleken och också med syrrans gäng som också blev mitt. Nästan alla eftermiddagar dracks det kaffe på Vasavägen. Året avslutades med att mamma firade sin 50-årsdag med mig och syster i fjällen. Vi visste inte att 2005 skulle förändra våra liv.

2005 Förändringens tid. Inleddes med stormen Gudrun och en vetskap jag fortfarande försöker ta itu med. Sörjde. Bestämde mig för att kulturvetare inte var min grej och funderade på att flytta. Hittade ett utbildningsprogram jag ville läsa och sökte. Sommar som den tidigare med grill men inte lika mycket pirr. Var kär men jag ville mer. Kom in på Affärsjuridiska programmet med Europainriktning vid Liu och blev därför kvar i stan. Hade inga juristdrömmar utan det kändes bara intressant. Det blev uppehåll med den stora kärleken och gråt. Ny era med singelliv med drinkar, plugg och fest med nya vänner. Började arbeta med mig själv eftersom all sorg och allt bagage kom ifatt. I slutet av året tog det tre långa månader långa uppehållet med den stora kärleken slut och vi fann varandra igen.

2006 Inleddes med kärlek på nytt. Lite mer seriöst denna gången trodde jag då. Jag började arbeta extra på Solrosen vid sidan av studierna. Tränade som en tok och har aldrig varit så vältränad som jag var 2006. Det var fortfarande fest på Flamman, Platå, Kårallen och HG och en och annan gång på Platens. Mådde bättre än på länge. Sommar med konstant jobbande. En oförglömlig veckas semester med han jag trodde var mannen i mitt liv. Han fick se mitt smultronställe Domsten. Vi grillade i Linköping i samma parkl som sommaren innan. Det fikades på den lilla balkongen med tonerna av Lasse Lindh. Mamma flyttade till Skåne. Skolan gick bra och jag trivdes ganska bra. Det kändes inte helt hundra med killen under hösten. Missnöjdhet och olikheter blev en tagg mellan oss. En fest i slutet av året gick jag hem gråtande.

2007 Kraschad kärlek. Gråt hemma hos syrran. Nystart när våren närmade sig med singelliv och blommande vårkänslor. Jag var vältränad och kände mig snygg och fri. Jag hade roligt med tjejkompisar. Syrran skaffade hund och jag blev första hundvakt. Lyckades övervinna min hundfobi när jag fick en fyrbent vän i världens busigaste, men mysigaste Nova. Sommaren kom med jobb igen. Träffade han som nu var exet. Det var från och till, velande. En tung höst kom med ett novembermörker av aldrig skådat slag. Var hemtentor i A-huset, kaffe från Baljan och långa skoldagar. Velighet med vad jag ville. Mindre fest och lite mer depp. Kände mig ensam eftersom jag för första gången på nästan fyra år inte hade en daglig samtalskontakt med han som var min bästa vän.

2008 24 år och kvartslivkris. Jag läste en artikel i DN som träffade mig totalt. Så många val, så mycket man skulle kunna göra och det värsta var att den bästa tiden varit och då hade man inte ens kul. Franska och uppsats på våren och en mer självständig Anna. Bestämde mig för att åka utomlands en termin och jag fick en plats i Nancy i Frankrike. Sommarjobbade för tredje året på Solrosen och var trött på stället. Hyrde ut min lägenhet och bodde några veckor hos syrran. Återupptog kontakten med den stora kärleken och denna gång trodde jag det skulle bli vi igen, men Frankrike kom emellan. Blev utbytesstudent. Fransk byråkrati och boende i ett litet omodernt studentrum var mitt liv under några månader. Nya vänner och massa trevliga fester på baren Loveboat på tisdagar och utflykter, resor och fest varje helg. Kände mig stolt som klarade av en termin med juridikstudier på franska. När julen kom var jag nöjd efter en höst i Frankrike.

2009. Träffade en massa nya vänner och bekantskaper när jag blev aktiv i Holgerspexet som syrran lurade med mig till. Var singel för det rann ut i sand. Tränade och skrev. Jag strålade under våren. Tillbringade sommaren med jobb på demensboende i Båstad. Kände mig lite ledsen och besviken över spruckna drömmar på en alldeles för trång yta hemma hos mamma. Det blev höst och spexperiod. Så roligt var det länge sedan jag hade och fuldans i Keyhuset efter premiärsittningen var en av årets höjdpunkter. För första gången kände jag mig helt normal eftersom alla runt omkring mig var väldigt speciella, men härliga människor. Kunde för första gången umgås som vän med exet som numer är min bästa vän. Klarade av sista tentan under hösten och fick framtidsångest för nu var skolan snart slut. Gick in i 2010 med en förhoppning om framtiden. Jag vet att 2010 kommer bli ett bra år med förhoppningsvis mycket kärlek, vänskap och festligheter och förhoppningsvis ett jobb som väntar på mig.



1 kommentar:

farbrormalin sa...

Trevligt att få veta lite mer om dig! :)

Kram
Manus-Malin