lördag 9 januari 2010

Ännu mer julklappsläsning

Jag har nästan precis läst ut Anna Lindhs gamla pressekretares skildring/roman från maktens korridorer i Rosenbad, Väninnan. Jag hade förväntat mig mer, Eva Franchell som skrivit boken var inte bara Lindhs före detta pressansvarig utan också den väninnan som var med vid tiden för mordet. Av detta skäl finns säkert förklaringen till att det i boken bara antyds skandaler. Jag blev nyfiken och vill veta mer. Göran Persson framställs som en mycket obehaglig person liksom Pär Nuder. Han beskrivs som den politiska konspiratören med lite väl otäck symbios med den allsmäktige och spelande Persson.

Boken hade definitivt vunnit på att mer vara en roman än en självbiografi. Som det är nu känns det som att Franchell inte riktigt kan bestämma sig var hon själv står och vad hon egentligen tycker om maktspelet bland sossarna. Det mest intressanta är dock det hon beskriver som Perssons största svek, att skylla på en död Anna Lindh som ensam ansvarig för de terrormisstänkta egyptierna som med Perssons goda minne utvisades efter order från CIA: Franchell menar att Anna Lindh var en av de skyldiga men att både Persson och justitieministern Tomas Bodström var medvetna om den folkrättstridliga utlämningen och godkände denna. När skandalen sedan sipprade ut i media, valde Persson och Bodström att lägga allt ansvar på den döda Lindh som inte kunde försvara sig. Utlämningen är verkligen en händelse som åter visar att Sverige inte är det snälla lilla landet som inte tar ställning i utrikespolitiken, vilket särskilt sossarna och alliansen försöker inbilla befolkningen. Jag tycker det är skamligt att regering och riksdag fortfarande ger en illusion om en neutralitet som aldrig funnits annat än på pappret.

Nästa bok som står på min lista är en bok om trollkarlar, Jonathan Strange & MrNorell. Ska bli spännande med något mindre verklighetsbaserat. Tror jag kommer att tycka att den är bättre.Väninnan är dock läsvärd för alla som liksom mig gillar politiskt skvaller.

Inga kommentarer: