söndag 10 januari 2010

Memory Lane

Hittade mina gamla dagböcker från barndomen och tonåren i en kartong på vinden. De måste ha legat i kartongen sedan jag flyttade hemifrån. Dagböckerna bestod av söta små dagböcker med lås och senare glittriga anteckningsböcker som i slutet av tonåren blev vanliga inbundna svarta eller röda anteckningsböcker. Vad pretentiös jag var och vad lillgammal och främmande mitt tonåriga jag känns idag. Fick luckra upp dagboken som jag fick i julklapp från min lillasyster julen 1995, vilket är noggrant inskrivet på pärmens insida. Jag var i denna dagbok en mycket funderande och en ganska oregelbunden dagboksskribent med mycket spridda inlägg mellan december 1995 till hösten 1997. Här kommer ett inlägg från sisådär 13 år sedan, då jag precis hade blivit tonåring. Vad gammal jag känner mig nu.

16/1 1997
Just nu tänker jag på att jag är tonåring. Det är inte klokt! Igår fyllde jag 13 år . Imorgon ska vi ha P.P det vill säga Pyjamas Party i Röda Huset. (mitt gamla lekis). Det kostar mellan 200 och 250 spänn att hyra. Vi ska ha spökrunda, berätta spökisar och mycket mer. De presenter jag fick när jag fyllde var en klocka, en bok av Jane Austen "Emma". Sedan en bok av Selma Lagerlöf "Mårbacka". Sedan fick jag brevpapper och en penna. Den som jag skriver med nu förresten. Fick också en tröja. Emma gav mig en biocheck. Det hade hon inte behövt göra, men det gjorde hon. Sedan fick jag 70 kronor av farmor och farfar. Av mamma och pappa fick jag bara en klocka, men de var med på moster Kerstins present . Jag undrar hur mycket klockan kostade, men det frågar man ju inte. /TONÅRINGEN ANNA
P.S Jag börjar 7:an nästa termin. Vad stor jag är! D.S



Update: Sassa påpekade snällt att det var mellan 1995 och 1997 och inte 2005 och 2007 som dagboken skrevs och självfallet stämmer det. Så nu har jag ändrat.

5 kommentarer:

sassa sa...

Du menar nog mellan december 1995 och hösten 1997.

farbrormalin sa...

Åh, sött! Jag önskar att jag hade kvar mina gamla dagböcker.

Anna sa...

Sassa: Det menade jag förmodligen. Ibland blir det fel med grammatiken. Tur det finns folk som rättar en.
Malin: Ja, blev förvånad att de fanns kvar :)

sassa sa...

Det var snarare årtalen jag syftade på.

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.